fbpx

Duurzaam ondernemen

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zit al aardig ‘in ons systeem’.
Voor veel ondernemers is het een vanzelfsprekende zaak geworden. Maar tegelijk voelt het voor veel ondernemers nog een brug te ver. Want het is wel zo, dat we bij elke duurzame stap de afweging maken tussen investering en opbrengst. Wat kost het mij en wat levert het me onderaan de streep op?

Vragen als: ‘is het financieel wel haalbaar om ons hele pand te laten isoleren of om het dak te vullen met zonnepanelen?’ zijn heel logisch. Het gaat om grote uitgaven. En die blijken niet altijd haalbaar. En toch zijn er voor elke ondernemer mogelijkheden altijd kansen om zich in te zetten voor een beter milieu en aandacht te schenken aan maatschappelijke doelen. Het kan altijd simpeler én goedkoper.


Hoe kun je nu duurzaam ondernemen zonder dat het je veel tijd en geld kost?

1. Pas quick wins toe. Dat zijn verbeteringen die zichtbaar zijn, onmiddellijk voordeel bieden en snel geïmplementeerd kunnen worden. Klinkt aantrekkelijk toch?
Het gaat om zaken die eenvoudig en goedkoop zijn toe te passen en snel rendement opleveren. Denk hierbij aan het gebruik van spaarlampen en bewegingsmelders voor verlichting. Maar ook het zo min mogelijk uitprinten van informatie. Moet je toch veel printen? Dan is dubbelzijdig een optie. Nog meer ‘snelle tips?’ Ga bewust(er) om met airconditioning en verwarming, gebruik milieuvriendelijke schoonmaakproducten en schaf elektrische ketels aan.

2. Let op je eigen autogebruik en dat van collega’s. Stimuleer je werknemers om met openbaar vervoer, te voet of de fiets te reizen. Elektrische voertuigen zijn natuurlijk ook een goede optie. De angst om hiermee onvoldoende kilometers te kunnen rijden is eigenlijk een kwestie van gedragsverandering. Maak het jezelf gewoon om waar je ook bent de stekker erin te prikken van een afspraak tot aan de supermarkt. Zo voorkom je met een lege tank te staan.

3. Slimmer pakketjes versturen door het gebruik van ecologische verpakkingen en het kiezen van een groene pakketverzender. Analyseer ook de redenen van retourzendingen en probeer dit te minimaliseren.

4. Zoek naar duurzame materiaal opties, kijk wat je leveranciers te bieden hebben. Bespreek de opties en vraag naar de mogelijkheden. Het is geen geheim dat het in onze branche lastig is om met duurzame producten te werken. Maar het is niet onmogelijk! Wij hebben bijvoorbeeld EVA materiaal dat bestaat uit 50% gerecycled EVA en Tarrago producten met een milieuvriendelijke formule. Benieuwd naar ons aanbod? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen en te informeren naar de mogelijkheden.

5. Met het scheiden en apart aanleveren van afval draag je ook je steentje bij.
GFT, papier en karton, glas, plastic en batterijen kunnen o.a. gratis ingeleverd worden. Jouw afval is de grondstof voor een ander nieuw product!

6. Creëer bewustwording bij je personeel. Leg de noodzaak uit. Leg uit waarom het niet slim is om én de verwarming aan te hebben én het raam open. Maar beloon ook positief gedrag op het gebied van duurzaamheid. Uit onderzoeken blijkt dat (jonge) mensen de voorkeur geven aan een bedrijf dat duurzaam werkt. Bovendien laten deze bedrijven vaak een hogere medewerkerstevredenheid zien, omdat de medewerkers zich meer verbonden voelen met de missie van het bedrijf. Het kan dus ook aantrekkingskracht opleveren voor goede potentiële werknemers.

7. Communiceer duurzame keuzes. Mensen vinden het fijn om te weten wat jouw duurzame keuzes zijn en het kan nieuwe klanten overtuigen om bij jou te kopen.


Duurzaam ondernemen? Begin stap voor stap.

– Start met je kernwaarden. Het is net als met goede voornemens. Je houdt het alleen vol als het een onderdeel wordt van je manier van leven of je manier van ondernemen. Maak duurzaamheid daarom een onderdeel van je missie en visie, je bedrijfscultuur en neem het op in je communicatie.

– Doe marktonderzoek. Zijn er al collega-ondernemers die de duurzame oplossingen hebben ingevoerd die jij voor ogen hebt? Handig! Dan kun je mooi van hen leren wat wel of juist niet werkt.

– Onderzoek wat er al wél is. Voordat je een plan van aanpak kunt maken, is het van belang om te onderzoeken wat je (bewust of onbewust) al aan duurzaamheid doet binnen je onderneming. Met deze nulmeting heb je de huidige situatie goed in kaart en kun je later je resultaten goed meten.

– Maak een duurzaamheidsplan. Eenmaal de koers bepaald, kun je een duurzaamheidsplan schrijven of een duurzaamheids hoofdstuk toevoegen aan je ondernemingsplan. Beschrijf je einddoel, wie en wat daarvoor nodig zijn en maak een inschatting van de kosten. Formuleer je doelstellingen SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdgebonden.

Geen trend maar een verandering van cultuur.

Duurzaam ondernemen is niet zomaar een modeverschijnsel, maar een cultuurverandering in je bedrijf. Een gedragsverandering en bewustwording van jezelf en je personeel. Pas het proces aan en houd je doelstelling altijd centraal.

Previous

Alles over lijm

Copy link
Powered by Social Snap