Een kijkje bij de schoenmaker

Op het moment is er een internetstoring waardoor we telefonisch niet bereikbaar zijn.
Natuurlijk beïnvloed deze storing ook ons logistieke proces waardoor orders misschien vertraging kunnen oplopen. Bedankt voor het begrip.

Quarantaine, isolatie, een bordje ‘gesloten’ op de deur: ook de schoenmaker doe zijn best de zaak draaiende te houden in deze rare tijd. Er is veel minder contact geweest met klanten, vrienden en familie. Maar: we lijken door de zure appel heen te zijn! 

Voor Dumco een reden om de telefoon te pakken en eens te bellen met de vraag: hoe gaat het nu en hoe zie je je zaak in de toekomst? We belden met: Blokhak schoenmakerij & sleutelservice in Deventer en met Luxa Schoenservice in Utrecht.  

Blokhak Deventer

Kay van de Graaf runt sinds 1993 de schoenmakerij die hij overnam van zijn vader, hij startte in 1989. Dumco is leverancier voor ongeveer 95% van het Blokhak-assortiment. De allereerste vraag is natuurlijk: hoe gaat het?

Kay: “Wat we hebben gemerkt tijdens corona is dat we minder reparaties hoeven te doen en meer tijd kunnen steken in uitleg over producten en de verkoop. Onze opgebouwde naam, maar zeker ook onze locatie is goud waard: we zitten in het winkelcentrum, Colmschate, en daar komen altijd passanten voorbij. Jong en oud loopt hier binnen.” 

Speel je daar op in met je assortiment?  
“Negentig procent van ons assortiment blijft altijd hetzelfde. Er is een beetje afwisseling, afgestemd op de seizoenen, maar dat is het dan ook. We hebben niet teveel keuze, geen overkill, in de winkel. Klanten weten wat ze aan me hebben en waarvoor ze naar ons toe moeten komen”.

Blokhak Deventer

Sleutels en sneakers  

Wat is de schoonheid van het vak? 
“De schoonheid achter het vak? Dat is verschillend. Dat je iemand mooie schoenen terug kunt geven die als nieuw zijn, of een klant blij kunt maken met de sleutel die zij nergens anders vond. Op een simpele manier een klant tevreden stellen zodat deze terugkomt”. 

Is die klant nog dezelfde als toen je begon?  
“Nee, het koopgedrag is veranderd. Geld wordt makkelijker uitgegeven, vooral door de jeugd. De jeugd is ook zuinig op hun ‘dure’ sneakers. En tegenwoordig loopt de klant elk seizoen op andere schoenen: een voordeel voor de schoenmaker.” 

(online) Zichtbaarheid 

Je zit op een toplocatie, maar wat doe je om zichtbaar te blijven voor iedereen?  
“Ik zit in het bestuur van het winkelcentrum en denk en doe actief mee over evenementen, campagnes, promotionele acties, enzovoorts. Met de ondernemers hier hebben we een gezamenlijk spaarsysteem. Mailingen en nieuwsbrieven verstuur ik niet en ik ben niet actief op sociale media. Dat vond ik teveel tijd en moeite kosten in verhouding tot wat het me opleverde.

We zijn weer ‘terug naar normaal’. Hoe zie jij je zaak in de toekomst?  
“Ik verwacht dat het beter zal gaan. En de gunfactor ligt hoger bij de consument. Bovendien hoort het onderhouden van je schoenen ook bij een duurzame gedachte” en die trend zal wel doorzetten. 

Luxa

Luxa Schoenservice

Bij Luxa Schoenservice in Utrecht runt René van den Heiligenberg de zaak. Hij behoort tot de derde generatie van het familiebedrijf. Hij leerde het vak vooral van zijn vader, dat verliep beter dan het leren op school. Zijn leermeester is inmiddels 81, maar draait nog vijf dagen per week mee. Ook voor René de eerste vraag: hoe gaat het? 

“Corona heeft eigenlijk weinig invloed gehad op mijn werk. Met een gezonde omzetstijging in de afgelopen 2 jaar heeft het mij zelfs wel goed gedaan.
 
Oh, veel aan je online zichtbaarheid gedaan zeker?  
“Nee toch niet. Mensen plaatsen zelf goede reviews, dat loopt gewoon en daar kijk ik verder niet naar. Soms zetten we een bericht op Facebook of op de website. Ik heb natuurlijk wel een naam opgebouwd in de streek en ik zit hier in een goede omgeving, en een goede buurt. Dat werkt gelukkig allemaal mee.” 

De ambacht hoog houden 

Hoe ziet je assortiment eruit in de winkel? 
“Dat is altijd hetzelfde. Ik verkoop wat riemen, schoencrème en veters, maar de schoenmaker is vooral sterk in wat die doet dus schoenreparatie staat bij mijn bovenaan. Als je goed bent in je vak, kun je daarmee je boterham verdienen. Dat verkopen is leuk, maar daarvoor ben je geen schoenmaker! Die ambacht houd ik graag hoog. Je ziet het ook aan de inrichting in mijn winkel: die is ingericht zoals het vroeger bij mijn opa was. Vernieuwen doe ik op ambachtelijke manier.” 

Hoe zie je dan de consument van tegenwoordig? 

“Tja, sneakers en gympen die mijd ik. Plakken en knippen is niet mijn stijl en ook schoonmaken doe ik maar beperkt. Ik richt mij op het betere schoeisel.  

Wat is voor jou de schoonheid achter het vak?  
“De big smile van de klant wanneer ze hun schoenen als nieuw terug krijgen na een reparatie. Dat geeft mij voldoening. En ik heb een niche, Dubarry laarzen, dat zijn Ierse jachtlaarzen, herstellen. Deze laarzen komen uit Ierland, België en Duitsland, zelfs uit Nieuw-Zeeland, hiernaartoe om gerepareerd te worden. Ik repareer zo’n 15 paar in de week.” 

Waar sta je over vijf jaar? 

Dan wil ik nog maar vier dagen werken. De kwaliteit wil ik hoog houden. En als het kan, ga ik met mijn 62ste met pensioen.

Previous

De klant is koning, maar jij bent voorbereid!

Campagne schoenmakersbranche “Het is tijd voor duurzaamheid”

Next