,

Hoe winkelinrichting invloed heeft op je omzet

Het kopen van een product wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit of prijs van het product. Sterker nog, het maken van een keuze wordt bepaald door onze cognitieve waarnemingen. Cognitie is het waarnemen en verwerken van onze omgeving door middel van onze zintuigen. Een optimale winkelinrichting is dus van belang als je een klant wilt aansporen tot kopen. Een aangename ervaring van een klant zorgt ook voor binding met je winkel. Binding met de klant zorgt natuurlijk voor dat klanten terugkeren. 

Hier zijn tips voor een optimale winkelinrichting.   

Verras bij binnenkomst

De entree van je zaak geeft de eerste indruk van je winkel. Een (potentiële) klant ziet vanaf de straat of je winkel aantrekkelijk of uitnodigend is. De entree moet de identiteit van jouw winkel uitstralen. Zet voorbeelden die passen bij je doelgroep in het venster, maak de etalage niet te dicht en zorg voor voldoende verlichting. Als je geen etalage hebt, denk dan aan toonbank displays of een presentatierek naast de ingang. 

Leidt de weg

Het gedrag van je klant kun je beïnvloeden door op de looproute in te spelen. Mensen lopen meestal automatisch naar rechts. Vervolgens kijken ze ook naar rechts terwijl ze door de winkel of naar de kassa lopen. Zet producten met een hogere winstmarge aan deze kant van de winkel. Zet de afrekenbalie in het midden en achterin van de winkel. Zo zijn mensen met alleen vragen al verplicht om langs de producten te lopen, en onbewust naar te kijken. Zorg dat er genoeg loopruimte is, anders voelen mensen zich beknelt.   

Geef je zaak wat kleur

Kleuren worden geassocieerd met emotie. Lichte en felle kleuren zorgen voor een prettig gevoel. Donkere kleuren kunnen mensen een onveilig gevoel geven. Is dit zo?  Als meubilair zoals stoelen, maar ook muren en een balie lichte kleuren hebben zijn klanten eerder geneigd om wat te kopen.   

De juiste muziek in je zaak doet wonderen

Muziek prikkelt de hersenen. Met achtergrondmuziek op een rustig tempo, zijn klanten geneigd om rustiger door de winkel te lopen. Hierdoor zijn ze langer in de winkel en vergroot het de kans op verkoop.

En er was licht!

Direct licht heeft invloed op de kijkrichting. Door lampen boven bepaalde producten te hangen, worden ze vaker bekeken. Gewoonweg omdat ze beter zichtbaar zijn. Zorgen om de energiekosten? Led Lampen zijn zuiniger in gebruik, en verkrijgbaar in veel verschillende kleuren.  

Wat je zoekt, zoek ik mee

Het gevoel van een klant verbeterd wanneer producten gecategoriseerd te vinden zijn. Schoenencrème die bij elkaar in hetzelfde rek of veters die naast elkaar hangen. Denk ook aan de verschillende merken. Als klanten van plan zijn meerdere producten kopen, willen ze de producten vaak van hetzelfde merk hebben. Houd rekening met de ligging van producten. Als mensen nog moeten kiezen, gaan ze vaak voor het centraal gelegen product. Leg populaire of meer winstgevende producten dus in het midden van een schap.  

Last but not least, blijf vernieuwen

Vernieuw de inrichting van je winkel eens in de zoveel tijd. Een vernieuwde uitstraling prikkelt zowel de vaste als potentiële klant om te komen kijken. Zo kun je je producten opnieuw of op een andere manier als voorheen presenteren.

Samenvattend

Een optimale winkelinrichting is bevorderlijk voor het koopgedrag van je klanten en klanthouding. Cognitieve waarnemingen zijn een beslissende factor in het aangaan van een aankoop. De hersenen worden geprikkeld door het zien van een aansprekende entree, lichte kleuren in het meubilair en speciaal belichte producten. Door inspelen op de looproute en de schappen verdelen in categorieën speel je in op het gevoel van een klant. Door rustige muziek voelen klanten zich veilig en door de inrichting eens in de zoveel tijd te vernieuwen, worden klanten geprikkeld om weer eens binnen te lopen.  

Hulp nodig?  

Neem gerust contact met ons op via marketing@dumco.nl. Wij helpen je graag met een slimmere inrichting van je winkel.

Op onze webshop staan artikelen die kunnen helpen bij het inrichten van je winkel. Bekijk ons assortiment hier

Benieuwd naar wat Dumco voor jou als schoenmaker, podoloog of orthopeed kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op T: 0416 66 99 77 of mail naar verkoop@dumco.nl.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Je ontvangt onze nieuwsbrief maximaal 1 x per maand

12 tips voor socialmediamarketing

Next