Voor 15.00 besteld dezelfde dag verzonden
,

12 tips voor socialmediamarketing

Socialmediamarketing, een vorm van marketing waarbij de doelgroep bereikt wordt door het gebruik van socialmediaplatformen. Door het plaatsen van content (foto en video) wordt er bewustwording gecreëerd van een bedrijf, product of dienst. Deze marketingmethode is vandaag de dag een van de effectiefste manieren om nieuwe en potentiële klanten te werven. Maar wat als je nog niet heel bekend bent met social media? Wat als je er niet te veel tijd aan wilt besteden? Hoe maak je content aantrekkelijk, zodat het tot actie vanuit de doelgroep leidt? Hier zijn 12 tips die je kunnen helpen bij het toepassen van socialmediamarketing voor je praktijk of winkel.

Hier zijn tips voor een optimale socialmedia marketingstrategie.   

Keuze is reuze

Er zijn veel socialmediaplatformen waar je actief op kunt zijn. De bekendste zijn Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat en X (voormalig Twitter). Het platform dat het beste bij je bedrijf, product of dienst past, hangt af van je doelgroep.

Zo zitten oudere mensen eerder op LinkedIn, Facebook, X en Instagram. Jong volwassen zijn meer op Instagram, TikTok, YouTube en Snapchat te vinden. Dit geldt ook voor jongeren. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om op meerdere platformen actief te zijn. Zorg er dan wel voor dat je op elk platform dezelfde naam gebruikt.

Maak kwalitatieve content

Mensen zitten niet op verkooppraatjes te wachten. Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Wanneer je foto’s en/of video’s maakt, spreek je de doelgroep meer aan. Als mensen je kennis, product of praktijk kunnen zien, heeft dat meer attentiewaarde. Houd het in het bijschrift kort, maximaal 50 woorden. Houd tijdens het maken van foto’s en video’s rekening met licht, setting en scherpte.

Wanneer kun je het beste een bericht versturen?

Het klinkt misschien een beetje gek, maar de dagen en tijden waarop je iets post, heeft invloed op de hoeveelheid weergaven en likes je genereert. Dit komt door algoritmes. Een algoritme is een wiskundige formule om van A naar B te komen en in programmeertaal een instructie om een probleem op te lossen.

Tegenwoordig maken websites en socialmediaplatformen gebruik van deze algoritmes. Als iemand bijvoorbeeld ‘schoenen kopen’ opzoekt, zal hij of zij vaker reclame en socialmedia posts tegenkomen over schoenenwinkels, aanbiedingen, schoenverzorging en inlegzolen.

Tijd speelt ook een belangrijke factor. Als jou post in de eerste paar uren veel weergaven of likes pakt, zullen meer mensen je post tegenkomen. Het algoritme gaat er dan namelijk vanuit dat je iets belangrijks hebt gepost, en wordt je post aan meer mensen getoond.

Bekijk hier wat de beste dagen en tijden zijn per platform om je bericht te posten.

Huisstijl

Huisstijl, ofwel ‘corporate identity’. Een huisstijl is een combinatie van logo, kleuren, lettertypes, vormen, fotografie en communicatiestijl. Een verzorgde huisstijl is belangrijk voor herkenning. Een herkenbare huisstijl zorgt ervoor dat je bij mensen in hun ‘top of mind’ zit.

De kans dat een bestaande of potentiële klant je post bekijkt, wordt vele mate groter als hij of zij in een oogopslag herkennen dat jij iets geplaatst hebt. Ze voelen een band tussen jullie bedrijf en de huisstijl als ze deze vaker hebben gezien.

Behind the scenes

Persoonlijke content is een grote hit. Personeel dat zichzelf voorstelt, een rondleiding door de jullie podotherapie praktijk of een filmpje over de werkwijze of productie. Onbewust zijn mensen hier in geïnteresseerd. Het komt voort uit nieuwsgierigheid, even spieken bij de buren. Het is ook een intiem moment, mensen vergelijken zichzelf met anderen op persoonlijk vlak of juist op werkgebied. Mensen gaan zich identificeren met je bedrijf en dit creëert meer betrokkenheid.

Rubrieken

Stel verschillende rubrieken op. Doe dit door middel van een titel in de foto of video, verschillende vormen en verschillende kleuren te gebruiken. Zo laat je zien dat je varieert in content en creëer je meer herkenning.

Voorbeelden van rubrieken zijn:

  • Behind the scenes
  • Top 10 …
  • Tips voor …
  • Nieuw product
  • Terug op voorraad
  • Aanbiedingen
  • Feitje van de week
  • Dag van de …
  • Veelgestelde vragen
  • Verschillende diensten
  • Stel je even voor (werknemer)
  • Geleverd werk
  • Vergelijking
  • Begrip van de week
  • Actualiteiten
  • Quotes
  • Infographic

Veel dingen die je kan inzetten. Gebruik er niet meer dan zes, anders doe je te veel verschillende dingen en verlies je herkenning. Kies rubrieken die aansluiten op jou bedrijf, product, dienst en doelgroep.

Wees consistent

Als je volgers hebt, brengt dit ook verwachtingen met zich mee. Loyale klanten en volgers wachten op nieuwe content en nieuwtjes van jou. Het is dus belangrijk dat je een uploadschema bijhoudt. Als jij bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag iets in de ochtend post, moet je dat echt elke week doen. Je komt hoger in het algoritme en je blijft bij mensen in die ‘top of mind’.

Gebruik Hashtags

Hashtags zijn handig om meer bereik te krijgen met je posts. Zet helemaal onderaan je post een hekje (#) met daarachter een woord dat met de post en het bedrijf te maken heeft. Zo kunnen mensen die dat woord opzoeken, jou post tegenkomen. Zet bijvoorbeeld #aanbieding of #korting onderaan je post als je dit wilt overbrengen.

Houd het op 5 tot 15 hashtags per post. Anders wordt het een overkill en dat vinden mensen vervelend. Vaak zie je ook hoe relevant een hashtag is bij het invoeren van hashtags, komen vaak voorbeelden tevoorschijn, hier staat dan dat het al in een x aantal berichten is gebruikt. Probeer relevante hashtags te gebruiken.

Vaak kun je bovenaan een post zetten op welke locatie het is. Dit kan land, stad, dorp, straat of zelfs de naam van het bedrijf zijn. Als je dit erbij zet vergroot je het bereik, mensen vinden afstand belangrijk.

Zet ook altijd een link van je website of webshop in je profiel en/of posts zodat mensen deze makkelijk kunnen bezoeken.

Samenwerkingen aangaan

Heb je een budget vrijgemaakt voor marketing? Denk er eens aan om een samenwerking aan te gaan met andere bedrijven of bekende internet persoonlijkheden (influencers). Deze bedrijven en influencers hebben (veel) volgers en die komen zo in aanraking met jou bedrijf of product.

Zoek een bedrijf of influencer die past bij je bedrijf of product, en aansprekend is voor je doelgroep. Je kunt deze bedrijven of influencers noemen (taggen) en op beeld zetten, dit creëert interesse en herkenning.

Meten is weten

Bij de meeste socialmediaplatformen, is te achterhalen hoeveel een post je oplevert. Je kunt het aantal weergaven en likes snel in statistieken terugvinden. Interactie (doorklikken op linkjes, likes of opmerkingen) is moeilijk om te krijgen. Vaak is dit maar 10%-20% van het aantal weergaven dat een post krijgt. Het is dan belangrijk om te weten welke content het meeste interactie genereert, zodat je hierop kan inhaken.

Plan je content

Waar haal je de tijd vandaan? In een volle werkweek heb je genoeg werkzaamheden die je voorrang wilt geven. Kies daarom een vast moment in de week waarin je snel de content maakt. Dit kan in het begin van de week zijn, maar ook aan het eind om het alvast voor de volgende week klaar te hebben. Plan een vast half uur tot uur in de week om hier aan te besteden. Je kunt met een aantal tools je huisstijl tot sjabloon maken, zodat je alleen een foto hoeft in te voegen. 

Maak een bestand waarin je ideeën opschrijft voor de komende weken of maanden, dan hoef je daar geen tijd meer in te steken.

Handige tools

Last but not least. Er zijn een aantal websites die je kunnen helpen om snel en effectief te werk te gaan. Er zijn natuurlijk veel meer websites of apps die je kan gebruiken, we hebben een paar toegankelijke op een rijtje gezet.

  1. Canva.com is een website waarmee je gemakkelijk foto’s, huisstijlen, infographics en posters kan ontwerpen. Canva is wel heel gelimiteerd.
    Wil je jezelf uitdagen en gecompliceerdere content maken? Kijk dan eens naar een Adobe-pakket waar Adobe InDesign of Illustrator inzitten.
  2. Adobe Express is ook een toegankelijke website om dit te doen, plus je kunt hier meerdere sjablonen klaarzetten voor de verschillende rubrieken
    (dan hoef je alleen de foto aan te passen bijvoorbeeld). Hier kun je ook bestanden naar uploaden die je in een ander programma hebt gemaakt.
  3. Met heropost.io kun je content inplannen op de dagen en tijd waar jij het wil posten. Je hoeft er dan niet meer naar om te kijken.
    Als je meerdere bedrijven of merken hebt, kun je per socialmediaplatform, meerdere pagina’s beheren.

Vragen of opmerkingen over deze blog? Stuur een mail naar marketing@dumco.nl

Marketing automation

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Je ontvangt onze nieuwsbrief maximaal 1 x per maand

Previous

Hoe winkelinrichting invloed heeft op je omzet