, ,

Nieuwe directeur-eigenaar voor Dumco.

Dumco krijgt een nieuwe directeur-eigenaar. Na 93 jaar neemt de vierde generatie plaats aan het roer. Tom Dumoulin (29) neemt het stuur over van zijn vader Jan Dumoulin. Aan Tom de eervolle taak om voor het familiebedrijf de koers richting het predicaat Koninklijk te bepalen.

Voorlopig blijft alles nog zoals het is. Tom mocht het goede nieuws dan wel brengen bij zijn vader, Jan is nog niet van plan ermee te stoppen. De twee zullen vooralsnog samen optrekken, net zoals het afgelopen jaar, waarin Tom al volop meedraaide in het bedrijf. “Op mijn 27ste was ik klaar met mijn studie en wilde ik proefdraaien in het bedrijf om er zo achter te komen hoe het is. Ik vind het een ontzettend mooi familiebedrijf”, aldus Tom.

Natuurlijk vindt hij dat, hij moet wel, want het lag voor de hand dat Tom in de voetsporen van zijn vader zou treden. Zijn twee jaar jongere zus heeft andere ambities en de druk om een al 93-jarig bestaand familiebedrijf in stand te houden is vast hoog. Tenminste, dat zou je denken. Maar niets is minder waar, verklaart Tom. “Mijn vader zag wel dat ik het leuk vond, maar ik heb geen enkele druk gevoeld. Van mijn vader niet en ook van de familie niet. En dat is nu juist de motivatie om het wél te doen. Ik vind dat je ergens vol achter moet staan anders werkt het niet. Dit bedrijf is té mooi om voort te zetten zonder intrinsieke motivatie. Ik voel geen druk, maar motivatie”.

Dumco in de toekomst

Vanaf zijn veertiende jaar verdiende Tom bij Dumco al een centje bij. En onlangs rondde hij zijn studie af: de bachelor Communicatie- en informatiewetenschappen en een master Bestuurs- en organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Gedurende die studie deed hij bij Dumco sales-ervaring op bij de verkoop binnendienst en als vertegenwoordiger.

De motivatie die hij heeft wil hij stoppen in het versterken van het merk Dumco. “We hebben een mooie basis om te groeien. Er ligt een uitdaging om het bedrijf te moderniseren en toekomstbestendig te houden. Door te optimaliseren van wat er al is”, aldus Tom. Een digitaliseringsslag vindt hij daarom onvermijdelijk, hetzij in kleine stapjes. “Dan doel ik vooral op het optimaliseren van interne processen door de inzet van digitale toepassingen. Denk aan de implementatie van een warehouse managementsysteem. Barcodes scannen in plaats van picklijsten afvinken. Die processen verlopen dan veel efficiënter en de kans op het maken van fouten neemt af. En nog een voorbeeld: we zien dat het aantal online bestellingen toeneemt, wat ook de foutmarge naar beneden haalt. Dat betekent dat we meer klanten moeten gaan overhalen om via de webshop te bestellen. Digitalisering levert dus een win-win situatie op voor zowel onze medewerkers als onze klanten: voor de medewerkers betekent het sneller, efficiënter en dus fijner werken en voor de klant een nog snellere en betere service.” Tom ziet data ook als een bron van kennis. “Je kunt er veel lering uit trekken en naar handelen”.

Dumco | Blog intrede Tom Dumoulin

Mysole, een waardevol eigen merk

Het zijn niet alleen de interne processen waar Tom zijn energie in gaat steken. Hij denkt ook groter. “We hebben een eigen merk, Mysole. Daarmee hebben we de stap gemaakt naar de consumentenmarkt. Het merk groeit, ook onder onze zakelijke relaties stijgt de vraag. Er liggen voor Mysole ook kansen in het buitenland. Ik wil me daarom vol op ons eigen merk gaan focussen”.

“Ook geloof ik dat ons mooie concept Medisole veel kan groeien. De interesse hierin is groot dus ook Medisole wil ik een stevige basis in zowel de business-to-business als in de business-to-consumer markt geven. Ik wil vooral sterker maken wat we al in huis hebben. Wat goed is, goed houden en inzetten op kansen. En kansen, die zijn er genoeg”.

‘Ik wil vooral sterker maken wat we al in huis hebben. Wat goed is, goed houden’

Dumco | Blog intrede Tom Dumoulin

Zo vader, zo zoon?

Jan Dumoulin kent de markt door en door. Hij heeft de kunde om juist op de ontwikkelingen in de markt in te spelen. Zie dat als opvolger ook maar waar te maken. “Mijn vader had altijd voor ogen waar Dumco heen moest en deed op de juiste momenten de juiste investeringen”, aldus Tom. “Hij kent de hele markt en dat is de kracht van het bedrijf. Ik ben niet bang dat ik hem niet kan evenaren. Een betere leermeester kan ik niet hebben. We gaan samen naar conferenties en beurzen. En ik ben ook betrokken bij de correspondentie in processen. Geleidelijk aan leer ik hierdoor steeds meer. Hij ziet kansen en heeft een mentaliteit van ‘gelijk doen’. Ik ben iets berekender dan mijn vader: voordat ik een besluit neem, wil ik eerst een goede onderbouwing. Ik doe ook veel op mijn gevoel, maar ik denk er wat langer over na dan mijn vader. En zo versterken we elkaar dankzij de verschillen ook”.

‘Tot dat ik me ga afvragen ‘is het nog nodig’, blijf ik betrokken’

En is het voor Jan dan ook niet moeilijk om het uiteindelijk uit handen te geven? Jan: “Allereerst: ik ben superblij dat Tom het stokje van me overneemt. En omdat we dat heel geleidelijk gaan doen, heb ik er alle vertrouwen in. Hij heeft al een jaar proefgedraaid, projecten opgepakt en we nemen alle besluiten samen. Zelf heb ik door veel te doen ervaring opgedaan en met Tom verloopt dat nu hetzelfde. Met dat verschil, dat hij dankzij zijn studie en de al opgedane ervaring met een bepaald denk- en kennisniveau in stapt.” Wanneer de leermeester Dumco gaat verlaten? “Tot dat ik me ga afvragen ‘is het nog nodig’, blijf ik betrokken. Ik vind het te leuk om te stoppen en ik denk dat ik nog een aantal jaren van waarde kan zijn”.

De grootste uitdaging

Tom: “De grootste uitdaging? Om het bedrijf te laten passen in de huidige tijd. Met oog op duurzaamheid bijvoorbeeld. En om je bedrijf relevant te laten zijn en voorop te lopen. Daar is een ontzettend goede kennis van de markt voor nodig en een goede interne structuur. Samenvattend kun je zeggen het bestaansrecht blijven behouden”. En vader en zoon hebben geen enkele reden om te denken dat dát niet zal lukken.

Dumco | Blog intrede Tom Dumoulin

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Je ontvangt onze nieuwsbrief maximaal 1 x per maand

Previous

Mysole: Step into your comfort zone!

Do’s en dont’s als het gaat om productpresentatie

Next