Do’s en dont’s als het gaat om productpresentatie

Hoe zorg je ervoor dat je winkel aantrekkelijk is voor de voorbijganger om even bij stil te staan? En hoe zorg je dat je de drempel voor die passant voldoende verlaagt om naar binnen te gaan? En hoe zorg je ervoor dat eenmaal binnen, die klant op een goede manier kennis maakt met jou en je assortiment? Door bewust met je zaak bezig te zijn.  

In dit blog gaan we de winkel eens kritisch onder de loep leggen. We gooien er een aantal do’s en dont’s in.  
Oftewel: wat kun je doen om je omzet te verhogen en wat kun je beter laten? 

Do’s: dit moet je zeker doen! 

  • Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke indeling in je winkel.
  • Zo heeft je klant in een oogopslag in beeld wat jij te bieden hebt en voelt die zich eerder op zijn gemak. Een rommelige, onoverzichtelijke zaak zorgt voor onrust en een klant zal eerder de winkel verlaten. 
  • Hoe je dit bereikt? Zorg dat de gangpaden breed genoeg zijn en houd je schappen en rekken netjes. 
  • Besteed tijd aan je etalage.  
  • Het je visitekaartje: dit is tenslotte het eerste wat je klant te zien krijgt. De uitstraling van je etalage bepaalt ook of de klant je winkel binnen gaat stappen. Het is daarom zeker de moeite waard om hier tijd aan te besteden. Hoe? Denk bijvoorbeeld in thema’s of in kleur, wissel met regelmaat, speel in op actualiteit en de zintuigen.
  • Geen etalage? Denk dan buiten de kaders en gebruik het raam. Dat kan met het laten maken van een mooie tekening op maat of plak er een sticker op met je logo of een foto. Gebruik het raam als verlengstuk van je winkel.  
  • Denk na over de indeling van je assortiment in de winkel.  
  • Hoe klein de ruimte ook mag zijn, een goed bedacht concept spreekt meer mensen aan. Is er te weinig ruimte in de winkel voor de gehele collectie, wissel dan bijvoorbeeld per thema of geef extra aandacht aan de best lopende producten.  
  • Leg je winkelinrichting eens onder de loep.  
  • Waar je op letten kunt? Presenteer producten beter hangend dan liggend. Maak een mooie fotowand als achtergrond bijvoorbeeld, dat is rustiger en dus beter dan open. Investeer beter in een volledige kastenwand. Het is netter dan losse kasten naast elkaar plaatsen. Gebruik goede verlichting om de aandacht te trekken naar bepaalde producten. Werk met kleur en besef dat iedere kleur een emotie oproept. Denk met die kennis na over jouw kleurgebruik.  
  • Benut de hoogte die je hebt maximaal, maar denk goed na over welke producten je eventueel ‘buiten’ handbereik zet. 
  • Breng een duidelijke structuur aan. Dat kan op kleur, merk of categorie. Maak hierin een keuze wat voor jou werkt en maak deze ook duidelijk.  
  • Laat nieuwe producten opvallen.  
  • De looprichting in je winkel is belangrijk. Weet je hoe jouw klanten hoofdzakelijk door de ruimte bewegen, dan weet je ook op welke plek producten het meest opvallen. Routine-aankopen kunnen op een minder prominente plaats liggen, daar wordt toch voldoende naar gevraagd.
  • Gebruik de plek bij je kassa om impulsaankopen te stimuleren.  
  • Gebruik dit korte moment om klanten te overtuigen van een last minute aankoop. Een opvallende maar stijlvolle prijsaanduiding in beeld waar de klant afrekent, kan overtuigen.
  • Zorg ervoor dat je opvalt.  
  • En opvallen doe je door je te onderscheiden van de rest. Door opvallend gekleurde displays en presentaties, een fijne sfeer, het organiseren van evenementen of goede reclame. Omdenken is helemaal van deze tijd, think outside the box! Hoe kun jij laten zien dat je uniek bent in wat je doet? Daag jezelf eens uit! 
  • Maak jezelf herkenbaar.  
  • Zorg voor een goede huisstijl, straal uit dat je een betrouwbaar vakman bent. Gebruik deze herkenbaarheid zowel online als offline. Online eigen productfotografie zorgt voor herkenbaarheid.
  • Vul tijdig je schappen aan en kijk of alles goed zichtbaar is. Er is niets vervelender dan een leeg schap aantreffen of een product dat niet meer voorradig is. 

Dont’s; oftewel niet doen: 

Eigenlijk het tegenovergestelde van de do’s. Maar laten we nog wat extra’s toevoegen: 

  • Overdrijven met schreeuwende reclameboodschappen, kortingen en displays. Dit werkt vaak averechts. 
  • Alle loopruimte vol zetten.  
  • Er van uitgaan dat je klanten bij je terug komen.  
  • Inrichten zonder concept. Denk goed na over een samenhangend concept. 
  • Merkartikelen los van elkaar plaatsen. Presenteer producten van hetzelfde merk bij elkaar, het zal elkaar versterken.  
  • Een te kleine hoeveelheid van producten presenteren. Dat oogt als restanten en verkoopt niet. Massa doet beter verkopen. 

Dat waren onze do’s en dont’s!  
Het rijtje kan nog veel langer zijn, maar we hopen dat we winkeliers hiermee stimuleren om een aantal zaken op te pakken. Kleine stapjes kunnen al veel opleveren.  
En heb je je zaakje(s) op orde? Post dan eens een foto van je zaak op social media!  

Hulp nodig? 

Neem gerust contact met ons op via marketing@dumco.nl.
We helpen je namelijk graag met een slimmere inrichting van je winkel of het geven van verkoop stimulerende adviezen. 

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Je ontvangt onze nieuwsbrief maximaal 1 x per maand

Previous

Nieuwe directeur-eigenaar voor Dumco.

De klant is koning, maar jij bent voorbereid!

Next