Betere verkoopcijfers? Met deze 5 tips zet jij je bedrijf in de spotlights.

Ondernemen is concurreren. Het is hard werken, zeker in deze tijd. Toch is jouw identiteit, service en kennis uniek. Daarmee onderscheid je je van de rest. Maar dan moet je wel gezien worden. Daarom: vijf tips om jouw onderneming in de spotlights te zetten.

1. Laat je horen en zien
2. Verras je klanten
3. Onderhoud je website
4. Speel met je etalage
5. Ga voor goede mond-tot-mond reclame

1. Laat je horen en zien

Hoe vaker je in beeld bent, hoe meer herkenbaar je wordt en des te vaker er over je gesproken wordt. Vertel klanten wat je doet, deel de nieuwste ontwikkelingen en je plannen. Geef ze het gevoel alsof mensen écht betrokken worden bij de zaak. Stel vragen, sta open voor feedback en verandering. Creëer een ‘wij-gevoel’.

Online en offline aandacht

Er zijn genoeg mediakanalen om jezelf te tonen. Social media, regionale televisie of krant, een lokale krant, nieuwsbrieven, vakblad..

Kies wat wat bij jou past en vooral: zorg dat je daar bent waar je klant zich ook begeeft. Jong publiek zit vooral online, terwijl 70-plus vooral de plaatselijke krant, reclamefolders en brochures leest. 

Voorzie social media berichten altijd van aantrekkelijke foto’s. Samen met een korte beschrijving is dit al voldoende. Laat bijvoorbeeld ook eens kort zien hoe je iets repareert. 

Of vraag een verdiepend interview aan bij het dagblad uit jouw regio. De lokale krant wordt vaker gelezen dan je denkt. Het is een relatief goedkope manier om publiek te bereiken dat niet of minder vaak online te vinden is, maar net zo goed je nieuwe klanten kunnen worden. 

Maak gebruik van teasend materiaal en stuur de kijkers vervolgens door naar je website. Het voordeel van online is dat je alles kunt meten en meteen weet wat het je daadwerkelijk oplevert. 

Het versturen van nieuwsbrieven aan je klantenbestand is een mooie manier om ze op de hoogte te stellen van je nieuwste ontwikkelingen en plannen. Deze mensen geef je daarmee het gevoel dat ze extra speciaal voor je zijn. 

2. Verras je klanten 

Mensen houden van acties! En met een mooie actie trek je aandacht. Denk bijvoorbeeld aan een evenement, een aanbieding of spaaractie. Bedenk welk publiek je wilt aanspreken en waar deze doelgroep gevoelig voor is.

Veel kinderen in de wijk? ‘Kom naar ons springkussen en wij poetsen de kinderschoenen’. Veel ouderen als klant? ‘Spaar voor warme inlegzolen’. Geef een leuke en leerzame demonstratie onder het genot van een gratis kopje koffie. Of geef iets gratis weg bij aankoop van een product of dienst. Met een beetje creativiteit kom je op verrassende ideeën.

Een actie in een rustigere periode, geeft je meteen de tijd voor de opvolging ervan. Het is namelijk wel belangrijk om ook te laten zien wat de uitkomst is van een actie. Een vervolgactie maakt je actie meetbaar en je kunt achteraf zien wat het je heeft opgeleverd. 

Dumco | Blog | therapeutische schoenen



3. Onderhoud je website

Stand out met een actuele website. Jouw identiteit is uniek en herkenbaar. Zorg ervoor dat je website deze ook uitstraalt, het is de poort naar je klanten. Dat lukt alleen met een herkenbare huisstijl en duidelijke, overzichtelijke webpagina’s.

Laat je website regelmatig checken door een professional op snelheid, vindbaarheid en leesbaarheid: het kan je zeer nuttige tips opleveren. De vindbaarheid op Google is uiterst belangrijk, onderschat dat niet. Goede teksten zijn leesbaar, maar ook vindbaar en kunnen je zodoende veel klanten opleveren die je nu misschien misloopt. Stel hier dus hoge eisen aan(!).

Ten slotte: blijf online in beweging. Upload regelmatig nieuwe content, blijf informeren. Zo keren je bezoekers op de site eerder en vaker terug.

4. Speel met je etalage

Een aantrekkelijke etalage is hartstikke belangrijk. Je etalage is je visitekaartje en vaak het eerste contact dat iemand heeft met je zaak. Wanneer deze goed is ingericht zorgt dat ervoor dat mensen je producten bekijken en eerder bij je binnen lopen.

Een goede etalage heeft een duidelijke boodschap. Belangrijk dus dat de etalage er gelikt uitziet. Het kan mensen net dat extra zetje geven voor een aankoop. 

Wissel de inrichting regelmatig af. Dit hoeft niet steeds een volledig nieuwe etalage te zijn, maar denk aan iets andere verlichting of speel met kleuren en thema’s. Less is more! Een goede eye-catcher kan allesbepalend zijn. 

Tot slot: denk aan je verlichting, wat de belangrijkste looprichting is en bekijk zelf vanaf een afstand je etalage.

5. Ga voor goede mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is de meest krachtige reclame die bestaat. Zorg dus dat men positief over je kan spreken. Service is het kernwoord. De totale beleving van de klant maakt hem een goede of slechte ambassadeur: een goede beleving, maakt een klant een trouwe klant. En trouwe klanten zijn jouw ambassadeurs met positieve, overtuigende mond-tot-mond reclame.

Alles komt neer op het geven van goed advies, een fijne service en kennis van de producten in je zaak. Deze elementen zijn onderdeel van de totaalbeleving van jouw zaak.

Verlies bij al wat je doet je identiteit niet uit het oog: denk na of iets wel bij jou past.
Zorg ervoor dat wat je doet haalbaar is en blijft. 
Met een plan van aanpak en een jaarplanning geef je jezelf meer rust en duidelijkheid. 
Het maakt dat je nadenkt over je boodschap, de timing en de middelen. 
Een goede basis voor een jaar lang in de spotlights!

Is het bovenstaande abracadabra voor jou? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag op weg naar de spotlights!

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Je ontvangt onze nieuwsbrief maximaal 1 x per maand

Previous

Laat de schoen(maker) stralen!

Dumcoshop tips, tricks en releases

Next